Formålet med sæsonplanen er at have en gennemtænkt plan for sæsonens undervisning af børn og unge i H2Odense Svømmeskole. Planen giver et overblik over de temaer vi følger i løbet af året, samt hvilke færdigheder den enkelte svømmer skal tilegne sig gennem sæsonen. Svømmerne modtager ved sæsonens afslutning - ved jul og sommer - et mærke og diplom, der fungerer som en guide til oprykning af den enkelte svømmer. Det skal give vores medlemmer en oplevelse af en fælles retning i Svømmeskolen, uanset holdtype, niveau og alder. Sæsonplanen følges af alle svømmeskoletrænerne i H2Odense med forbehold for justeringer fra trænerens side.
Vi anser det som svømmetrænernes vigtigste opgave at lære børn og unge at svømme. Vejen til udvikling vil være forklædt som leg, spas og fællesskabende aktiviteter. Vandet skal være et element, der gennem legen indbyder til sjov, udfordring og læring.
Vores ønske er, at alle børn og unge tilegner sig både svømmetekniske- og motoriske færdigheder. Formålet er, at svømmerne kan se vandet som et sted, der indbyder til mere end blot banesvømning. Vi vil give vores svømmere et grundlag for en livslang glæde ved vand - og det starter ved at føle sig motiveret til at komme til svømning hver uge.
Et godt fælleskab giver også børn og unge mere motivation for at komme til svømning - og det smitter af på deres svømmefærdigheder. I Svømmeskolen har vi derfor et særligt fokus på fællesskab, hvor den enkeltes trivsel på holdet spiller en vigtig rolle. Fælleskabet øges på det enkelte hold gennem fælleskabsfremmende lege, der skal styrke svømmerens følelse af samhørighed. Alle svømmere skal føle sig set og inkluderet på holdet.
Vi anser det som svømmetrænernes vigtigste opgave at lære børn og unge at svømme. Vejen til udvikling vil være forklædt som leg, spas og fællesskabende aktiviteter. Vandet skal være et element, der gennem legen indbyder til sjov, udfordring og læring.
Vores ønske er, at alle børn og unge tilegner sig både svømmetekniske- og motoriske færdigheder. Formålet er, at svømmerne kan se vandet som et sted, der indbyder til mere end blot banesvømning. Vi vil give vores svømmere et grundlag for en livslang glæde ved vand - og det starter ved at føle sig motiveret til at komme til svømning hver uge.
Et godt fælleskab giver også børn og unge mere motivation for at komme til svømning - og det smitter af på deres svømmefærdigheder. I Svømmeskolen har vi derfor et særligt fokus på fællesskab, hvor den enkeltes trivsel på holdet spiller en vigtig rolle. Fælleskabet øges på det enkelte hold gennem fælleskabsfremmende lege, der skal styrke svømmerens følelse af samhørighed. Alle svømmere skal føle sig set og inkluderet på holdet.
For at skabe en fællesretning i H2Odense tager sæsonplanen udgangspunkt i AquaChamp konceptet, udarbejdet af Svøm Danmark. AquaChamp er opbygget af et mærkekoncept, der har til formål at synliggøre det enkelte barns udvikling og inspirere instruktørerne til sjove vandaktiviteter, der skaber glæde, læring og tryghed i vand. I AquaChamp-mærkekonceptet er der fokus på udvikling af grundfærdigheder og bevægelse i vandet, der giver svømmeren kompetencer til senere at begynde at svømme stilarter og deltage i sjove aktiviteter inden for forskellige svømmediscipliner. AquaChamp benyttes derfor til at understøtte svømmerens motivation for læring, samt til at anerkende og synliggøre deres udviklingsforløb. AquaChamp konceptet har mange forskellige fokuspunkter og vi har udvalgt de mest relevante:
Grundfærdigheder - Cirkelmanden - Stilarter og Distance - Livredning
Grundfærdigheder: Grundfærdighederne udgør fundamentet for alle aktiviteter i vand, samt fundamentet for at kunne begå sig sikkert og trygt i vand. Dette udgangspunkt har vi i H2Odense taget til os, og arbejder aktivt med grundfærdighederne på alle hold. Grundfærdighederne inddeles i fire kategorier og kan justeres efter niveau og holdtype:
1. Balance: Fokus på en kropsholdning, der opretholdes stabilt og i kontrol - både stillestående, med redskaber eller i bevægelse i vand. For eksempel udførelsen af “søstjernen” (flydeøvelse) eller balance-ben i rygcrawl.
2. Vejrtrækning: Fokus på udførelse af både vejrtrækning over vandet, vejrholdning og udblæsning under vandet. For eksempel at puste bobler under vandet eller vejrtrækning til siden i crawl.
3. Bevægelse: Fokus på en aktiv proces i at skabe fremdrift fra et sted til et andet, samt skabe opdrift og rotation i vandet. For eksempel plaskeben eller crawl.
4. Elementskifte: Fokus på et skift i position fra fast til flydende eller fra et element til et andet. For eksempel hop fra kanten eller hovedspring.
Når vi arbejder med aktiviteter i vand, vil det have sit afsæt i grundfærdighederne, da der altid vil være én eller flere grundfærdigheder til stede i aktiviteterne. Derfor bliver man aldrig færdig med at udvikle grundfærdigheder, da dygtiggørelsen af dem medvirker til bedre vandtilvænning og generelle færdigheder i vandet.
Cirkelmanden: Når en ny svømmefærdighed eller stilart skal indlæres så arbejder vi ud fra ”Cirkelmanden”. Dette sikrer, at svømmerne øver det grundlæggende af bevægeapparatet først, og får et solidt forarbejde til senere at kunne arbejde mere detaljeorienteret med ydre dele af kroppen. Når vi bruger cirkelmanden, starter vi med at arbejde med bevægelsen i kropsdelene for den inderste grønne cirkel, der primært arbejdes med i svømmeskolen. Derefter arbejder vi os ud i den gule og til sidst den røde cirkel:
Inderste grønne cirkel: hoved, skulder og hofte.
Midterste gule cirkel: knæled og albuer.
Yderste røde cirkel: hænder og fødder
Stilarter og distance: Svømmerens stilart og distance kan også dygtiggøres ved at analysere og udvikle deres svømmeteknik ud fra cirkelmanden. På børneholdene starter forarbejdet til udførelsen af de 4 stilarter gennem grundfærdighederne og bevægelse i den grønne cirkel, mens de unge svømmere dygtiggør sig i teknikken af stilarterne ved at bevæge sig mod den gule og røde cirkel. I H2Odense arbejder vi med alle de 4 forskellige stilarter og deres teknik. Teknikken i hver stilart er forskellig og har hver deres fokus:
1. Crawl: I crawl er kropspositionen parallel med vandoverfladen, hvor svømmeren ligger på maven, kigger mod bunden og spænder op i coren. Bensparket starter i hoften, mens svømmeren har let bøjet knæ, samt strakte ben og fødder. Benene har en fremadrette bevægelse, der er asynkrone. Armtaget udføres ved, at albuen bøjes og føres over vandet. Hvorefter armen strækkes fremad og trækkes gennem vandet. Svømmeren skifter arm ved at rotere i overkroppen. Vejrtrækningen sker til siden ved hvert tredje armtag, mens udåndingen er under vandet i mellem tiden.
2. Rygcrawl: I rygcrawl er kropspositionen også parallel med vandoverfladen. Svømmeren ligger på ryggen og kigger op mod loftet med ørene i vandet og spænder op i coren. Benene er strakte med let bøjede knæ under overfladen. Mens bensparket begynder i hoften med en nedadrettet bevægelse, der er asynkront. Armtaget begynder ved, at armen strakt føres over vandoverfladen til den når øret med lille fingeren først, hvorefter armen trækkes langs siden gennem vandet i en let bøjet arm-position. Armene skiftes ved rotation i overkroppen.
3. Brystsvømning: I brystsvømning er fokus på sammensætning af benspark, armtag og vejrtrækning med den rigtige timing. Armtaget startes ved, at hænderne strækkes foran kroppen og derefter trækkes gennem vandet ud til siden i en bred halvcirkel. Herefter bøjes albuerne, så hænderne samles foran kroppen. Derefter kan armene igen strækkes frem under vandet og et nyt tag kan begynde. Vejrtrækningen kommer idet armtaget begynder. Her løfter svømmeren overkroppen op, trækker vejret, og derefter føres overkroppen frem ned i vandet. Imens hænderne er samlet foran kroppen føres hælene op mod bagdelen med bøjede knæ, så benet kan sparke udad og bagud i en cirkelformet bevægelse. Benene samles til sidst så svømmeren glider frem i vandet imens svømmeren udånder under vandet, inden et nyt benspark kan begynde.
4. Butterfly: Fokusset i butterfly ligger på arbejdet mellem arme og ben, der arbejder symmetrisk, så kroppen kan bevæge sig som en bølge gennem vandet. I første del af armtaget, trækker armene under vandet fra en bøjet albue position, til armene er nået til en strakt position nede ved hoften. Herefter skal armen komme over vandet til over hovedet ved let strakte arme. Vejrtrækningen kommer i den del af armtaget, som foregår under vandet, hvor overkroppen løftes op. Udåndingen foregår imens armene er over vandet. Bensparket udføres med synkrone ben, hvor bevægelsen starter fra hoften og føres videre ud i knæ og ankler. Der foretages to benspark pr. armtag.
Livredning: Livredning er en del af Svømmeskolens pensum og særligt sæsonplan til foråret, da det er en vigtig del af at lære at svømme, samt være i og omkring vand. Derudover er det også vigtigt for at gøre svømmeren klar til en sommer ved havet, poolen og bassinerne. Livredning er et middel til at kunne redde sig selv og andre, i og omkring vandet. Livredning er opdelt alt efter hvilket niveau og alder svømmeren er. Jo yngre svømmeren er, des mere fokus er der på selvredning, mens de ældre børn- og ungesvømmere har større fokus på livredning af andre. Der vil være en løbende dialog om, hvad livredning er, hvordan man tilkalder hjælp og hvorfor livredning er vigtigt. Vi opfordrer alle forældre til at lave de samme aktiviteter med deres børn, som laves i svømmehallen, i åbent vand til sommer. Er man som forældre i tvivl om, hvilke øvelser man selv kan lave, er man altid velkommen til at hive fat i den halansvarlige.
Ved afslutningen af halvårssæsonerne vil holdene få udleveret mærker og diplomer på baggrund af det, der øves igennem sæsonplanen. Herunder kan ses de mærker der gives til jul:
Midlertidigt link til sæsonplan i PDF format forefindes HER